Dodatkowe uprawnienia pracowników związane z powodzią
adw. Karolina Dorda-Sawicka
Zgodnie z zapowiedziami, w ostatni piątek (4 października br.) została opublikowana nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 4.10.2024, poz. 1473), która weszła już w życie. Ustawa zmienia dotychczasowe uprawnienia pracowników związane z powodzią – rozszerzając je (por. art. 1 pkt 4 nowelizacji).
Czytaj
więcej →
Powódź a prawo pracy
adw. Karolina Dorda-Sawicka
Obecnie trwają prace nad pakietem rozwiązań prawnych związanych z powodzią – rząd w dniu 24 września 2024 roku przyjął projekt zmian do tzw. specustawy powodziowej (rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw – druk 672 skierowany już do I czytania w Sejmie). Ustawa ta zawiera także rozwiązania związane z prawem pracy i obowiązkami pracodawcy.
Jednak to, że ustawa nie została jeszcze przyjęta i wprowadzona w życie nie oznacza, że już teraz pracodawca nie ma dodatkowych obowiązków w przypadku zaistnienia powodzi (rozumianej zgodnie z definicją ustawową jako „czasowe pokrycie przez wodę terenu, który w normalnych warunkach nie jest pokryty wodą, w szczególności wywołane przez wezbranie wody w ciekach naturalnych, zbiornikach wodnych, kanałach oraz od strony morza, z wyłączeniem pokrycia przez wodę terenu wywołanego przez wezbranie wody w systemach kanalizacyjnych”). Zgodnie z art. 8 ust.1 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz.U. Nr 234, poz. 1385): „faktyczna niemożność świadczenia pracy w związku z powodzią stanowi podstawę usprawiedliwienia nieobecności pracownika w pracy„. Co więcej – co do zasady – pomimo usprawiedliwionej nieobecności pracodawca i tak płaci wynagrodzenie takiemu pracownikowi – w wysokości „odpowiedniej części minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, przez okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych wynikających z rozkładu czasu pracy pracownika.”
A co w sytuacji, w której sam pracodawca ucierpiał w trakcie powodzi ? Ten sam artykuł (art. 8 ust. 5) pozwala na powierzenie pracownikowi wykonywanie pracy innego rodzaju niż wynikająca z nawiązanego stosunku pracy, jeżeli „jest to konieczne w związku z usuwaniem skutków powodzi u tego pracodawcy” (z zachowaniem prawa do wynagrodzenia – obliczonego według zasad jak za urlop wypoczynkowy).
Należy także pamiętać w dniu 22 września br. ponownie rozszerzono zakres rozporządzenia z dnia 16 września 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1365) w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego. Stan klęski żywiołowej obecnie obowiązuje na następującym obszarze:
- w województwie dolnośląskim – powiaty kamiennogórski, karkonoski, kłodzki, lwówecki, wałbrzyski i ząbkowicki oraz miasta na prawach powiatu Wałbrzych i Jelenią Górę; powiaty dzierżoniowski, lubański i świdnicki; – powiaty bolesławiecki, jaworski, legnicki i złotoryjski; powiat zgorzelecki, gminę miejską Oława oraz gminę wiejską Oława w powiecie oławskim, gminę Kąty Wrocławskie oraz gminę Sobótka w powiecie wrocławskim;
- w województwie opolskim – powiaty głubczycki, nyski i prudnicki, powiaty brzeski, kędzierzyńsko-kozielski, opolski oraz powiat krapkowicki;
- w województwie lubuskim – gminę miejsko-wiejską Szprotawa, miasto Żagań, miasto Małomice i gminę wiejską Żagań w powiecie żagańskim.
- w województwie śląskim – powiaty bielski, cieszyński, pszczyński i raciborski oraz miasto na prawach powiatu Bielsko-Białą.
W związku z tym należy pamiętać, że na tym terenie ustawa o stanie klęski żywiołowej z dnia 18 kwietnia 2002 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1897) pozwala wprowadzić pewne ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela. Jednym z nich jest (art. 21 ust. 1 pkt 3) „nakazanie pracodawcy oddelegowania pracowników do dyspozycji organu kierującego działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia„.
Jak widać – już teraz pracodawca, nawet jeżeli sam bezpośrednio nie ucierpiał na skutek zalania, może ponosić tego konsekwencje.
Czytaj
więcej →
Zapraszamy na szkolenie !
Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszamy na kolejne śniadanie z HR organizowane przez OIPH w Tychach , gdzie radca prawny Jakub Sawicki przedstawi Państwu informacje dot. tzw. ustawy o sygnalistach.
Uczestnicy spotkania będą mieli możliwość zapoznania się z obowiązkami stawianymi przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów w aspekcie praktycznym. Uczestnik uzyska odpowiedzi na najczęściej pojawiające się w tym zakresie pytania i tym samym będzie gotowy do przedsięwzięcia działań zmierzających do wdrożenia w jego organizacji rozwiązań z zakresu „whistleblowingu”.
Szkolenie przeznaczone jest dla przedstawicieli pracodawców, w tym przede wszystkim dla właścicieli i członków organów zarządzających.
Spotkanie odbędzie się w dniu 18.09 o 9.15 w sali konferencyjnej Stref Art KSSE Tychy (przewidywany czas: 90 do 120 minut) – szczegóły zapisów mogą Państwo znaleźć tu: https://www.facebook.com/events/886692389980597/?acontext=%7B%22event_action_history%22%3A[]%7D
Czytaj
więcej →
Zaniżone podwyżki funkcjonariuszy Służby Więziennej z „wysługą lat z cywila” – można walczyć o wyrównanie od 2022 roku
adw. Karolina Dorda-Sawicka
Funkcjonariusze Służby Więziennej – ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2022 roku – mieli mieć zrealizowane podwyżki w ramach tzw. programu modernizacyjnego. Podwyżka ta miała wynosić nie mniej niż 624 zł brutto, a stosowny dokument w tym zakresie był wydany m.in. przez przedstawicieli ówczesnego Ministra Sprawiedliwości – Zbigniewa Ziobro oraz Dyrektora Generalnego Służby Więziennej. Z tą samą datą następowały również zmiany ustawowe dotyczące zasad zaliczania do wysługi lat poszczególnych okresów, w tym m.in. okresów pobierania nauki oraz okresów zatrudnienia „w cywilu”.
W praktyce jednak, częstokroć, poszczególne jednostki organizacyjne Służby Więziennej – wprowadzając podwyżki, dokonywały obniżenia wysokości obiecanej podwyżki funkcjonariuszom legitymującym się okresami zaliczanymi – na nowych zasadach – do wysługi lat, o równowartość przypadającego wzrostu sumy dodatku za wysługę lat.
W tym stanie – w rzeczywistości – funkcjonariusze tacy nie mieli zrealizowanej podwyżki wynikającej z owego programu modernizacyjnego – w pełnej wysokości, co jednocześnie – zdaniem niżej podpisanego – powoduje możliwość dochodzenia wypłaty wyrównania od roku 2022. Argumentacja ta została podzielona przez sąd.
Trzeba podkreślić, że „zaniżenie” podwyżki ma i miało wpływ nie tylko na comiesięczną wysokość uposażenia, lecz również na wysokość innych świadczeń należnych funkcjonariuszom Służby Więziennej. W ocenie niżej podpisanego, szczególne znaczenie winno mieć to dla osób, które po roku 2022 odeszły na zaopatrzenie emerytalne.
Jeżeli jesteś osobą, której może dotyczyć opisywany problem – skontaktuj się, a postaramy się znaleźć jego rozwiązanie.
Czytaj
więcej →
Strona 1 z 131234...10...»